Motivacija za pametne

Da li ste ikada osetili da postoji više biće u vama koje samo čeka da izbije na površinu? Možete nekada da osetite njegovo prisustvo, zar ne? To je glas koji vas ohrabruje da ostvarite nešto u svom životu. Kada delujete u skladu sa tim glasom, kao da ste potpuno nova osoba. Osećate se kao božanstvo u ljudskom obliku. Hrabri ste i odvažni. Jaki. Nezaustavljivi.

Ali kada se vratite u stvarnost, ti trenuci su već istorija. Gde je nestao onaj moćni glas? Da li ste samo patili od iluzija veličine?

Nije teško, na momente, dovesti sebe u emotivno stanje moći. Samo idite na bilo koji seminar (koncert) Toni Robinsa i nateraće vas da igrate na stolovima od osećaja motivisanosti. Pustite omiljenu bržu muziku, uspravite se, dišite duboko, isprsite se. Hodajte kao superheroj. Vičite, “Da!” Udarite se u grudi par puta. Izgledaćete čudno, ali ovo zaista deluje.

Ali kada odete kući, motivacija polako nestaje. Vaše velike ideje sada izgledaju neprakitčne. Koliko puta ste bili trenutno inspirisani idejom kao što je započinjanje sopstvenog biznisa i nakon nedelju dana ste je zaboravili? Došli ste od ideje dok ste bili motivisani, ali niste uspeli da održite taj nivo motivacije do faze ostvarenja.

Kako onda da dođete do visokog nivoa motivacije i održati ga?

Emocionalna motivacija

Toni Robins kaže da je ključ za motivaciju kontrolisanje svog psihičkog stanja. Ovo znači da uvežbate sebe da se osećate posebno, pomoću tehnika kao što je “usidravanje” (vezivanje emocija za pokret ili stvar). Kada se Toni udara u grudi dok govori, on izaziva emocije, na način koji je prethodno uvežbao. Loša strana ovoga jeste da morate ovo da izvodite često da bi održali visok nivo motivacije. A to znači mnogo udaranja u grudi.

Kao drugi motivacioni metod, Toni predlaže da napišete osećanje koje izaziva radnja koju obavljate, kao i bol koji dolazi kada to ne radite. Ponovo, ideja je ovde da uzburkate svoje emocije, da bi ste bili motivisali da se pokrenete. Ova vrsta motivacije je uglavnom kratkotrajna, čak i kada su uključene emocije vrlo intenzivne.

Proučavao sam i praktikovao ove vrste emocionalnih tehnika jako puno u svojim 20-im. Na duže staze, nisu bile posebno efikasne. Moj razum je prozreo kroz svo to udaranje u grudi. Logični deo mog uma je bio krajnje nezadovoljan pokušajima da proizvede motivaciju kroz emocionalnu manipulaciju.

Da li ste ikada videli neke od tih ra-ra motivacionih govornika? Ako je govornik dobar, on ili ona će stvoriti emocionalni efekat u vama i bićete motivisani. Ali nakon dan, dva, emocionalni podstrek će izbledeti i vratićete se na normalu. Možete slušati stotine motivacionih govornika i iskusiti emocionalni jo-jo efekat, ali neće dugo trajati. Mislim da je ovo posebno sa ljudima koji su okrenuti tehnici. Navikli smo da razmišljamo svojom glavom. Emocionalna smo stvorenja donekle, ali naš emocionalni detektor gluposti povremeno očisti naš um od svega što ne zadovoljava našu logiku.

Intelektualna motivacija

Nervirao sam se kada me emocionalno vežbanje izneveri nakon nekog vremena. Na kraju sam shvatio da biti vođen intelektom, ne emocijama, nije tako loša stvar. Samo sam morao da naučim da koristim svoj um kao efikasno motivaciono pomagalo. Prestao sam da koristim emocionalne, motivacione tehnike i hteo sam da vidim da li mogu da se motivišem intelektualno. Shvatio sam da ako nisam posebno motivisan da ostvarim neki cilj, onda možda postoji logični razlog za to. Možda nisam koristio dovoljno logiku da bih ga uvideo.

Uvideo sam da kada imam jake intelektualne razloge da uradim nešto, uglavnom se ne premišljam. Motivisan sam da vežbam redovno, jer je to inteligentno i razumno. Nije mi potrebno da me nešto motiviše da odem u teretanu. Jednostavno odem.

Ali kada moj um misli da je cilj pogrešan na nekom nivou, onda se uglavnom osećam blokirano. Na kraju sam shvatio da je ovo način da mi moj um saopšti da je cilj bio pogrešan.

Ponekad cilj ima smisla na jednom nivou, ali kada pogledate dublje, postane jasno da je cilj pogrešan. Pretpostavimo da radite u prodaji i da ste postavili cilj da uvećate prihode 20%, postajući efikasniji prodavac. Ovo može da liči na razuman i inteligentan cilj. Ali ste iznenađeni raznim unutrašnjim preprekama kada krenete sa njegovim ostvarivanjem. Treba da se osećate motivisanim, ali prosto niste. Problem može biti da na dubljem nivou, vaš um zna da ne želite da radite kao prodavac uopšte. Vi zaista želite da budete muzičar. Bez obzira koliko se trudite u kraijeri prodavca, uvek će to biti motivacioni ćorsokak. Nikada se nećete ubediti da odustanete od svog važnog sna da postanete muzičar.

Kada postavite ciljeve koji su mnogo mali i skormni, patite od stalnog manjka motivacije. Možete probati sve emocionalne tehnike koje želite, ali trošite svoje vreme uzalud. Duboko u sebi znate istinu. Samo vam je potrebno da skupite hrabrost da prihvatite svoje prave želje. Onda ćete se izboriti sa sumnjom u sebe i strahom koji vas tera da želite malo. Ne možete to zaobići ako želite da iskusite trajnu motivaciju. Irnočno, ključ za motivaciju je da postavite ciljeve koji vas plaše.

Preporučujem da prođete kroz ove blokade u vašem dnevniku. Napišite pitanje, “Zašto se osećam tako nemotivisano da ostvarim svoje ciljeve?” Onda napišite šta vam god padne na pamet. Često ćete pronaći da je izvor vaše blokade da malo želite. Dopuštate strahovima, izgovorima, ograničavajućim verovanjima da vas zadrže. Vaša podsvest zna da ste se primirili. Zato neće da vam obezbedi motivaciono gorivo dok ne iskoračite, izađete pred svoje strahove i prihavite ono što vam srce želi. Kada najzad odlučite da se sukobite sa svojim strahovima i batalite izgovore, onda će motivacija biti na svom vrhuncu.

Kada koristim ovaj proces, otkrivam nove ciljeve koji su naizgled nerazumno veliki. Priznam da ih želim, ali se osećam nesposobnim da ih ostvarim. Međutim, kada najzad iskoračim i zacrtam ciljeve koji su izvan moje zone udobnosti, nekako se osetim veoma motivisano i skupim sve neočekivane izvore da mi pomognu.

Da li je bilo nerazumno da postavim cilj da imam milion poseta mesečno na sajt, bez novca za reklamiranje? Prvobitno sam mislio da jeste, ali sam postavio taj cilj pre nego što sam pokrenuo ovaj sajt jer me je inspirisao. Razumniji broj poseta nije imao motivacioni efekat na mene. Sada kada sam postigao taj cilj, sledeći cilj za posetu mi je 10 miliona mesečno. Da li je to nerazumno? Verovatno. Međutim, nekako me puno motiviše.

Izgleda da je kontraproduktivno, da je motivacija najviša kada se postave ciljevi koji su izvan vaše zone udobnosti, ali sam video da se to dešava toliko puta, da ne može da se ignoriše. Možda  moramo da postavimo velike, drske ciljeve da bi bili zaista motivisani. Možda manji ciljevi nisu dovoljni da izazovu otpuštanje motivacione energije. Ako mislimo da je cilj previše lak, nećemo posvetiti sve unutrašnje resurse. Samo kada postavimo nerazumne ciljeve, unutrašnji resursi će izaći na površinu, uključujući motivaciju i podstrek.

Kada postavim cilj koji je dovoljno veliki i izazovan, nije mi potrebno da se motivišem sa emocionalnim ra-ra govorima. Osećam se motivisan da idem za ciljem jer ga moj intelekt u potpunosti podržava. Radim stvari koje su potrebne da se urade. Nikakvo udaranje u grudi nije potrebno.

 

Tekst preuzet i preveden sa http://www.stevepavlina.com/blog/2006/07/motivation-for-smart-people-sans-chest-pounding/

Leave a Reply

