Bitno je koga znaš

Često bih čuo  izraz u naslovu u razgovorima o profesionalnom uspehu. Izgovorene sa podsmehom, izgledalo je kao potenciranje nepravde u životu i beznadežnost mase ljudi bez dobrih kontakata.

To je takođe iskustvo koje je najviše tačno. Talenat i napor su bitni, naravno, ali zupčanici mašine se pokreću pristrasnošću. Ni jedna diskusija o uspešnoj karijeri ne može da izostavi važnost ljudi koje znaš.

Ne gledam na ovu situaciju kao na obavezno pesimističnu. Želim da raspravim dve stvari:

1.Ovo je fer!
2.Stvaranje veza je podjednako važan deo karijere kao posao koji radite.

Da li je svet vođen kontaktima nepravedan?

Kazati, “bitne su veze” ,miriše na nepravdu. Uostalom, kako može da utče sa kim ste išli u školu, ili igrali golf, na mogućnost kako obavljate svoj posao?

Imam prijatelje, uglavnom visoko obrazovane inžinjere i programere, koji gledaju na je ideju o poznanstvima kao uvredu. Oni ili potpuno odbijaju ideju o važnosti veza,ili gledaju na nju kao na neukusnu stvarnost.

To je besmislica. Veze su važne jer utiču na učinak. Kako utiču na učinak, nije nepravedno što će neke prilike doći tim putem.

Kada zapošavljam ljude da rade za mene, prvo što uradim, jeste da pitam svoje prijatelje da li su radili ranije sa nekim ko bi mi odgovarao. Često sam voljan da platim više tim ljudima nego što bih platio onima koje bi pronašao preko oglasa. Potencijalnom radniku koga bih mogao zaposliti, ovo zvuči nepravedno. Uostalom,zar ne bi posao trebala da dobije osoba koja je najkvalifikovanija za njega?

Naučio sam da je stručna sprema samo mali deo onoga što čini kandidata dobrim. Biti pouzdan, tačan i otvoren je često najvažnije, ali ove karakteristike je teško uočiti na osnovu portfolia. Sterilne preporuke od bivših šefova nikada ništa ne kažu.

Voljan sam da platim više za kandidata koji dođe preporučen, zato što radi svoj posao bolje.To nije nepotizam,to je klasična ekonomija.

Tako je i sa poslovnim vezama. Na mom sajtu gosti ne postavljaju svoje tekstove, a ipak ima ljudi koji to rade, i verovatno će nastaviti u budućnosti. U čemu je stvar? Dopuštam ljudima da pišu na mom sajtu samo ako čitam i poštujem njihov prethodni rad. Možda deluje nepravedno, ali je to značilo puno svakom gostu zbog izloženosti, prometa, povlastica i za mene i za autora.

Veliki način da saznam za nekog, jeste da on bude u mojoj mreži prijatelja .Kao rezultat, samo moji prijatelji da postavljaju svoje tekstove, nepoznati ne.Oni treba da budu interesantni, naravno, da oni nisu bili dobri u stvaranju svoje mreže ljudi, verovatno ne bih ni znao za njih.

Ne mogu reći koliko je zaista bitno poznavanje nekoga .Možda ja i neki drugi ljudi previše brinemo o sebi i kao razultat,nastaje nepravda.

Ako je važno koga poznajete, šta ćete da radite?

Odrastao sam u varošici, izolovan od bilo kakvog korisnog poznanstva ili mentora. Takođe uopšte mi nije u krvi sklapanje poznanstava. Dok su neki ljudi imali prednost da lako stvaraju nove kontakte,to je apsolutno bila veština koju sam moram da uvežbam.

Verujem da je stvaranje poznanstava nauka koja se može naučiti. Nije bitno samo biti otvorena ličnost i imati prirodni šarm. Neki od najboljih ljudi u tome koje poznajem su malo povučeni.

Umrežavanje takođe ne treba da bude površno. Ljude, koje poznajem, sa velikom mrežom ljudi su protivnici takvih poznanstava. Ako se osećate kao da ih iskorišćavate,znači da ne redite kako treba.

Kao neko ko nije prirodan u stvaranju poznanstava, fokusiram se na tri stvari koje su mi najviše pomogle.

   1.Biti veoma cenjen
   2.Biti darežljiv
   3.Biti društven

Biti veoma cenjen

Ljudi vole da se druže sa cenjenim ljudima. Ako vas Barak Obama pozove na ručak,da li bi ste ga odbili? Naravno da ne. Obama je veoma cenjena ličnost i samo ručak sa njim bi mogao da vam pruži ogromne povlastice.

Želja da se viđate i družite sa veoma cenjenim ljudima je urođena. Zato ljudi žele fotografije sa poznatima ili njihove autograme. To nije samo proračunat manevar, već iskrena težnja da se družite sa osobama koje su cenjenije od ostalih.

Stoga, najveći korak koji treba da preduzmete da poboljšate svoju veštinu sklapanja poznanstava je da budete cenjeniji. Ovo su neke jasne strategije za povećanje vaše veštine sklapanja poznanstava:

1.Radi interesantne stvari – Imam prijatelja koji trenira borilačke veštine za vojsku i govori preko 10 jezika.Ovo su ljudi sa kojima svi žele da se druži,čak iako nisu zainteresovani za lingvistiku ili borbe.

2.Usavrši svoje veštine na demonstrativan način – Talenat te čini cenjenijim, dobar način da usavršiš svoja poznanstva jeste da pokažeš da si dobar u nečemu što je takođe cenjeno.

3.Imaj i druga dobra poznanstva – Ako sklopiš dovoljno poznanstava, možeš postati cenjenija osoba, jednostavno znajući druge cenjene ljude. Ovo nije početnički korak, ali objašnjava moguće pogodnosti koje možete imati od poznanstava.

Biti darežljiv

Glavna stvar u mom stvaranju mreže poznanstava je kada sam prestao da se trudim da upoznam ljude koji bi mogli da mi pomognu, a usredsredio se na one kojima bi mogao da pomognem. Veća je verovatnoća da ću moći da pomognem nekome ko će takođe moći i meni da pomogne.

Svi žele da upoznaju ljude koji mogu lako da im pomognu. Uvideo sam da je mnogo bolje da se usredsredim na one kojima mogu ja da pomognem. Kao rezultat toga, kontaktiram mnogo više blogera koji zaista dobro pišu, ali su još uvek novi u tome, nego što pokušavam da se sprijatelim sa već poznatim autorima.

Biti darežljiv, je takođe i da procenimo šta drugima možda treba. Kad god dobijem imejl sa “Slobodno mi reci ako mogu da pomognem na neki način”, uglavnom ga ignorišem. Zašto? Zato što nemam pojma kako ta osoba može da mi pomogne, jer ih jedva poznajem.

Kada želim da dođem do nekoga, trudim se da saznam kako bih mogao da im pomognem i tražim znakove na početku razgovora. Možda bi im dobro došao savet, poseta sajtu ili poznanstvo sa nekim mojim prijateljima?

Darežljivost nije poslednji korak, to je stav koji stalno morate imati. Ljudi koji imaju veliku mrežu poznanstava se stalno trude da pomognu svojim prijateljima, pre nego sebi.

Biti društven

Poslednja stvar je biti voljan i željan upoznavanja novih ljudi. Ako ste petkom uveče kući nadajući se da će telefon da zazvoni, nećete imati puno izalazaka. Isto je i sa stvaranjem poznanstava.

Pošto sam započeo sopstveni biznis u tako izolovanom mestu, rastao sam stvarajući poznanstva preko interneta. Sa Skajpom i video pozivima, to nije toliko loš način da upoznate ljude, pogotovo što drastično proširuje krug ljudi sa kojim možete stupiti u kontakt.

Dok i internet kontatki mogu biti vredni, još uvek postoji određena vrednost u upoznavanju ljudi licem u lice. Trudim se da putujem redovno da bih upoznao ljude koje sam upoznao preko interneta, i pokušavam da iskoristim svaku priliku koju mogu da bih upoznao druge interesantne ljude uživo.

Biti društven je najkorisnije kada vam trenutno ne treba usluga. Previše ljudi traži poznanstva na konferencijama ili na okupljanjima samo kada im je nešto potrebno. Ovo ulazi u sukob sa darežljivim duhom i dovodi do prezrenih veza.

Priručnik povučenog momka za stvaranje poznanstava

Dvoumio sam se da pišem o ovoj temi, ne zato što sam bio loš u tome, već jer sam imao šanse da upoznam ljude koji su sjajni u tome. Promenio sam svoje mišljenje jer sam shvatio da je to deo problema: mnogi sjajni ljudi u stvaranju poznanstava su prirodno dobri u tome, tako da se obični ljudi osećaju kao da to nije veština koja može da se nauči.

Činjenica je da, zaista, koga znate, ne mora da bude prepreka. Upoznavanje ljudi je definitivno veština koja može da se nauči. Pošto je to zavisno od toga da budete bolji ljudi, to je dobra veština da se nauči, a ne samo neukusna potreba.

 

Tekst preuzet i preveden sa http://www.scotthyoung.com/blog/2013/02/14/its-who-you-know/

Leave a Reply

