Walk the talk – Ponašaj se kao što misliš, korak po korak

Da li tvrdite da vam je zdravlje važno, a onda ne vežbate šest nedelja? Da li verujete da je važno biti proudktivan, ali radite samo noć pre krajnjeg roka? Da li verujete da su veze bitne, ali dopuštate da vam socijalni život stagnira? Kako smanjujete procep između toga kako mislite, verujete i kako se ponašate?

Blogovanje mi je pomoglo da zatvorim procep, jer me je primorao da se ponašam onako kako mislim. Daleko sam od savršenstva. Kao i svi drugi, pravim greške i često ne uspem da uradim stvari za koje mislim da su bitne. Ali pisanje je olakšalo da budem konstantan u tim stvarima umesto da stvaram izgovore.

Napredak, ne savršenstvo.

Nesavršenosti su deo života. Mislim da je tužno što neki ljudi misle da je biti stalno savršeno dosledan svojim vrednostima, nemoguće, da nema smisla truditi se da se otkloni to nesavršenstvo. Neka ciničnost samonapredovanja je rezultat zahtevanja nemogućeg, očekujući savršenstvo umesto napretka.

Moj cilj je da uočim procepe između moje filozofije života i mog ponašanja. Sigurno nisam ni blizu savršenstva, ali u samo par godina namerne potrage, došlo je do poboljšanja. Ovo su neke od nedoslednosti koje sam razrešavao u zadnjih par godina:

1. Od lenjivca do produktivca. Produktivnost i organizacija su mi bili važni, ali sam bio neuredni, nedisciplinovani okolišar. Usredsređivanjem na izgradnju pravih navika i uvežbavanja sebe da ih pratim, skoro je totalno zatvorilo ovaj procep.

2.Od nezdravog do čoveka u formi. Moje zdravlje i energičnost mi je bila bitna, ali sve do pre par godina, retko sam vežbao i nisam imao dobre navike u ishrani. Danas sam vegetarijanac i redovno vežbam.

3.Od nečitača do književnog proždrljivca. Pročitao bih manje od tuceta knjiga u 2002. ili 2003. godini. Kroz zadnjih par godina, prosek mi je bio 50 do 70 knjiga po godini.

4.Od noćne ptice do ranoranioca. Nakon saznanja o mogućim dobrobitima ranog ustajanja za produktivnost, počeo sam da se budim u 5:30 umesto u 7:30, 8.

5. Od nesvensog trošenja do knjigovođe. Nakon što sam uvideo da nisam vodio svoje finansije, sastavio sam više nego temeljan sistem za vođenje i finansiranje mojih troškova.

6. Od  retkog download-era do suzdržavanja. Protiv sam skidanja muzike (nelegalno). Ali lenjost u ovom verovanju, znači da muzika nađe put do mog hard diska iz manje čestitog izvora. Prestao sam da dodajem novu muziku u moju kolekciju koja nije plaćena u zadnjih par meseci. Skoro sam konačno očistio svoj hard disk i MP3 plejer od takve muzike.

7.Od stidljivca do druželjubivog. Pre nekoliko godina moj društveni život je bio skoro pa nula. Imao sam par bliskih prijatelja i nisam bio druželjubiv kao što bih voleo. Danas imam puno prijatelja i uživam u spontanošću pri upoznavanju novih ljudi.

Naglašavam da se ove promene nisu desile odjednom. Čak i kad bih odlučio koja ću uverenja da promenim, potreban je rad da bih promenio svoje ponašanje. U trenutku kada sam shvatio da mi je produktivnost bitna, i dalje sam bio lenjivac. Bilo je potrebno par godina rada da bih došao do ovoga gde sam danas.

Iz spoljašnje perspektive, međutim, niko ne vidi taj trud. Još uvek dobijam komentare od čitatelja koji predpostavljaju da sam rođen produktivniji, ranoranilac ili okrenut zdravlju. Oni ne vide propale pokušaje koje sam imao u pokušaju da budem produktivniji, dane kada sam prespavao alarm ili četiri puta neuspela 30-dnevna eksperimenta da se vežbanje učvrsne u moj život.

Moram da preuzmem krivicu za ovo, jer uglavnom pišem samo o mom ličnom napretku. Pošto lični napredak uključuje mnogo pogrešnih koraka i slepih ulica, uglavnom ne smatram korisnim da pišem o nečemu dok ne napravim značajni napredak. Možete samo da pogledate trenutne uspone i padove mog ljubavnog života da vidite zašto još ne delim mnogo saveta u vezi toga.

Kako da postepeno prebrodite svoje nestalnosti u onome kako mislite i kako se ponašate?

Suprotno kopjuterskom programu, vaši programi nikad nisu potpuno savršeni. Umesto toga, probajte da mislite o ličnom napretku kao pokušaju da dođete do 98% savršenosti. Sigurno nećete uspeti da dođete do svojih želja u dogledno vreme, ali te greške neće značiti mnogo na duže staze.

Da bi se uspešno prebrodile te nestalnosti, treba vam pravi alat. Postoje mnogi različti načini za to, ali bih želeo da podelim nekoliko alata koji su me doveli do ”Aha!” momenata. Ovi alati su razlika između korišćenja skalpela i lopate za moje savladavnje ih nestalnosti.

1. 30-dnevni eksperimenti. Obavežite se ideji trideset dana, svakog dana. Ako zabrljate 29. dana, počinjete ispočetka. Ovaj alat mi je neprocenjiv u menjanju navika. Verovatno sam uradio više od dvanaset ovakvih od kad sam čuo za njih od Stiv Pavlina.

2. Napišite svoje ciljeve. Cilj nije bitan, sve dok se nije na papiru. Ovo se odnosi na proste ciljeve kao ”Vežbaj sutra”, isto kao što se odnosi na velike ciljeve kao ”Postani milioner”. Pre nego što sam počeo da pišem svoje ciljeve, jedino je moj emocijalni kompas odlučivao šta ću da uradim tog dana.

3. Savladavanje strahova. Ako vas nešto plaši, iseckajte ga na delove, da bi ste mogli da ga progutate. Javno govorništvo je bilo nešto što sam uvežbavao govor po govor, pričajući pred sve većom publikom i na sve težim prezentacijama. Treniranje svoje hrabrosti, kao mišiće, je bolja taktika nego oslanjati se na snagu volje.

Još uvek tražim nove alate, ali činjenica je da je ova lista kratka, pokazuje da lični napredak ne treba da bude previše komplikovan. Jedan dobar alat, ako se uvežbava, može da prebrodi velike probleme.

Niko nije savršen. Ali postoje još uvek veilka bogatstva koja možete dobiti savlađivanjem ovim nestalnosti. Smanjenjem procepa između onoga što činite i onoga što mislite.

 

Tekst napisao Skoti H Jang, a preuzet sa http://www.scotthyoung.com/blog/2008/02/19/walk-your-talk-one-step-at-a-time/

Leave a Reply

